Så jävla trött

Ikväll är jag så jävla trött på att behöva förklara varför jag inte är blond om jag kommer från Sverige och JA grattis, du har konstaterat att mitt namn inte låter svenskt. BRA gjort.

Igår på soiréen skojade jag med en grek om att jag hade grekiska rötter och att det var därför jag inte såg svensk ut..Oj där drog du en nitlott fick jag som svar…Jaha varför det? Grekland har de finaste stränderna, supergod mat och demokratin kommer därifrån.

Haha, svarar han, ursäkta för att jag säger det här men enligt mig så “screw democraacy, being blond is SO MUCH BETTER”….han skojade sa han…

Men så fortsätter det så.

Kommer man någonsin ifrån det här?

En sak som jag såg fram emot i Frankrike var att vissa sagt att jag lätt kunde se ut och vara fransk…..jag vet att det låter löjligt, men fan vad skönt det hade varit, om man bara passade in och slapp vara mittemellan.

Att ständigt behöva förklara mig själv, mina föräldrar och mitt ursprung, det känns så onödigt…kan du inte bara ta mig för den jag är? Den jag är idag och nu?

Jag älskar Libanon, och börjar jag prata om Libanon så kommer du få se tusen bilder och få höra en massa om det vackraste landet i världen och du kommer ångra att det ens kom upp för babblet kommer aldrig ta slut. Jag kan predika i timmar om Palestina och jag kan berätta så mycket om de godaste frukterna man kan smaka i mina släktingars gårdar i Syrien och de långa stränderna i Lattakia. Det är verkligen inte så att jag skäms över min bakgrund! Det är bara såhär: Kommer vi någonsin komma ifrån att behöva kategorisera och sätta människor i olika fack beroende på den bakgrunden?

Nästa person som påpekar min hårfärg (jag är medveten om den, tack för att du berättar det uppenbara, jag har bara levt med mig själv i hela mitt liv) kommer få en drink i ansiktet alternativt en box i magen…I can not be held accountable for my actions.

Leave a Reply

