Utbytestermin

“Jag ångrar inte att jag är här på utbytestermin” sa Emelie till mig idag “Nä det är klart Emelie, annars hade ju vi kanske aldrig träffats” svarade jag på skämt. Men det fastnade lite. Vi har haft våra ups and downs med Paris..det har inte alltid varit lätt att vara i ett nytt land med knäppt uttal och ett nytt system. Vi har i alla fall haft varandra, och det har varit guld värt. Vi har också träffat många nya och olika människor och jag tror inte riktigt vi kommer fatta hur mycket vi lärt oss förrän det är över.

Men enough about that! Här kommer en liten update istället:

De senaste veckorna har det varit full fart. Angie var här och hälsade på under Paris första sommarhelg (vår i Paris, men det var sommar för mig :P). Helgen var som väntat fylld av shopping på Rue de Rivoli, och turistande vid Eiffeltornet, Notre dame och Champs Elysée. Men också av att äta jordgubbar och crêpes i Jardin Luxembourg i solen, och en picknick med alla vänner i Cité universitare parken och KFC ;)!

20140324-002811.jpg

På torsdagen var jag på en galen studentfest på Mines med temat “Meuhlin Rose” inspirerad av..aaa ni vet….Moulin Rouge haha! Den var rätt så kul!!

20140324-002903.jpg

Dagen efter åkte jag hem till Sverige, för då var det DÅK! En stressig, bisarr men underbar helg väntade mig. Det var som att hoppa tillbaka till verkligheten en stund och sen åka tillbaka till “låtsaslivet” i Frankrike igen. Mona Sahlin sa det på kongressen och jag tänkte det också. Det kändes verkligen att jag hade kommit hem och jaa jag blev härligt mätt på kramar från alla ombud i lenet! (En speciell shout out går till min hemkommun SSU Sollentuna här)!!20140324-002946.jpg

Jag kom hem på måndagen och då var det Athens week på École des Mines. Jag fick besök från sverige på onsdagen, och i vanlig ordning drog vi till soiréen i AgroParistech (Citéhuset Emelie bor i) 😀20140324-004910.jpg

Torsdag morgon bar det av till Normandie på studieresa och lördag eftermiddag var vi tillbaka här!

20140324-003142.jpg

Vi har tagit alla våra vänner till Jardin Luxembourg, trädgården är typ vår pride and joy bredvid skolan..och man kan lugnt säga att den gör våra 8.30 -18.30 dagar lite lättare ibland.

20140324-004101.jpg

Emelies vänner var på besök från Sverige och det var himla härligt att hänga med alla hemifrån under veckan! Vi turistade lite. Vi var på en nice fransk restaurang  kan rekommendera “Heureux  comme Alexandre” varmt till alla som vill få tag på bra käk i Paris). Idag var vi uppe i restaurangen i Tour Montparnasse. Det finns en panorama visit där som kostar 11 euro för studenter egentligen, men på restaurangen kan man ta ett glas vin för 8 euro och få utsikten på köpet. Ett glittrande Eiffeltorn höll oss sällskap under kvällen och jaa det kändes helt ok att bo i Paris.

20140324-003305.jpg

Leave a Reply

